Siirry suoraan sisältöön
Home » Monikon syntymäpäivä 2026

Monikon syntymäpäivä 2026

Monikko ry täytti 18 vuotta – Täysi-ikäisen järjestömme sydän sykkii ikääntyville vieraskielisille
Toukokuu 2026 on meillä Monikko ry:ssä suuren juhlan aikaa. Yhdistyksemme saavutti
merkittävän virstanpylvään ja täytti 18 vuotta. Juhlistimme tätä upeaa täysi-ikäistymistä
tiistaina 26. toukokuuta Ladun Majalla yhdessä yli 70 jäsenemme, asiakkaamme ja
yhteistyökumppanimme kanssa. Juhlapäivä kiteytti täydellisesti sen, mikä on toimintamme
ydin: lämmin yhteisöllisyys, luonto, kulttuuri ja vankka asiantuntijuus.


Arvokkaita terveisiä kaupungilta: ”Ajokortti uusia kilometrejä varten”
Saimme juhlaamme kunniavieraaksi Jyväskylän kaupunginhallituksen puheenjohtajan,
joka toi meille kaupungin lämpimät onnittelut. Oli ilo kuulla hänen osuva vertauksensa siitä,
että 18 vuoden iän myötä olemme saavuttaneet täysi-ikäisyyden ja saaneet ikään kuin
ajokortin uusia, tulevia kilometrejä varten.
Puheenjohtaja nosti esiin Jyväskylän päivitetyn kaupunkistrategian, jossa kansainvälisyys
on koko toimintaa ohjaava teema. Hän osoitti sanansa suoraan paikalla olleille ikääntyville
vieraskielisille kuulijoillemme ja painotti, että he ovat sydämellisesti tervetulleita ja että
monikulttuurisuus on kaupungille rikkaus. Hän muistutti strategian lupauksesta varmistaa
kaikille sujuva sekä turvallinen arki ja kiitti meitä tästä tehdystä arvokkaasta työstä
muuttuvassa maailmassa.
Saimme puheenjohtajalta suurta tunnustusta aktiivisuudestamme ja laajasta
vaikuttavuudestamme, kuten jäsenyydestämme Jyväskylän vanhusneuvostossa sekä
roolistamme Keski-Suomen monikulttuurisuusfoorumissa. Oli liikuttavaa kuulla kiitosta
siitä, kuinka meiltä löytyy ainutlaatuista, sitoutunutta osaamista – ja haluankin tässä kohtaa
kääntyä asiantuntijahallituksemme puoleen ja kiittää heitä siitä upeasta tuesta, jota
toiminnanjohtajana saan järjestömme luotsaamiseen.


Paloma-toiminta on lippulaivamme myös järjestökentän myllerryksessä
Vaikka kolmatta sektoria ja järjestöjä uhkaavat rahoitusleikkaukset tuovat epävarmuutta,
me Monikossa katsomme tulevaisuuteen luottavaisesti. Uskomme, että Sosiaali- ja
terveysministeriö (STM) ja STEA turvaavat rahoituksemme jatkossakin.
Syy tähän on selvä: jo vuodesta 2013 lähtien toiminut Paloma-toimintamme on
profiloitunut Keski-Suomen ainoaksi kohdennetuksi palveluksi ikääntyville
maahanmuuttajille. Olemme kehittäneet tästä toimivan mallin Jyväskylän asuinalueilla ja
koko maakunnassa. Tätä juurtunutta asiantuntijuutta ja luottamussuhdetta ei mikään muu
taho voi korvata.


Juhlahumua, uutta musiikkia ja historian havinaa
Juhlapäivämme Ladun Majalla sujui aidossa suomalaisessa retkihengessä ulkoliikunnan,
metsäkävelyn ja ulkopelien merkeissä. Saimme nauttia myös kulttuurista, kun upouusi
musiikkiryhmämme vastasi päivän esiintymisestä, ja muistelimme menneitä vuosia
vanhojen videokoosteiden kautta.

Erityisen koskettava hetki koettiin kakkukahvien äärellä. Halusimme muistaa ja kunnioittaa
legendaarisen Kalina-musiikkiryhmämme osallistujia. He ovat vuosien varrella itsekin jo
ikääntyneet, ja heidän läsnäolonsa oli elävä todiste siitä pitkäaikaisesta työstä ja
perinnöstä, jota olemme yhdessä rakentaneet. Oli kunnia ojentaa näille järjestömme
konkareille pienet lahjat kiitokseksi.
18-vuotias Monikko ry on nyt täysikäinen ja kypsä asiantuntijaorganisaatio.
Toiminnanjohtajana olen äärettömän ylpeä siitä, missä olemme nyt, ja valmis kääntämään
auton nokan kohti uusia kilometrejä. Kiitos kaikille matkassa mukana olleille!

Monikko ry:n toiminnanjohtaja – Alina Ahtamo.

fiFinnish