Home » Tarinoita paperitehtaan varjosta

Tarinoita paperitehtaan varjosta

Monikko ry pitää vuoden 2024 kevätkokouksen perjantaina 17.5. Kankaan Piippurannan klubilla. Piippurannan Klubi valikoitui kokouspaikaksi, sillä se sijaitsee mielenkiintoisen Kankaan ympäristössä Tourujoen varrella. Palokkajärvestä vesi kulkee jokea pitkin 95 metriä alempana olevaan Jyväsjärveen, ja niin joen uomaan 1870-luvulla rakennettiin voimalaitos ja paperitehdas. 2000-luvulla teollisuuskäyttö alueella on päättynyt ja vanhoja rakennuksia puretaan uusien tieltä. Tänään Kankaan alue on moderni kaupunkiasumisen ympäristö ja Tourujoen laakso on luonnonsuojelualue.
Monikon kevätkokouksen alussa kello 15 kuulemme kulttuuriluotsien, Tapani Hynynen ja Sirpa Pekkarinen, kertomana tarinoita Kankaan historiasta. Tapani esittelee asiaa venäjän kielellä. Sirpan kielet ovat englanti ja suomi. Tilaisuus on kaikille avoin.