Home » Kevätretki Leivonmäelle

Kevätretki Leivonmäelle

Paloma-toiminta tutustuttaa keväiseen Leivonmäkeen torstaina 23.5.2024. Lähtö aamulla klo 08.30 Jyväskylästä ja paluu päivän päätteeksi noin klo 16. Päivän käyntikohteet ovat Röykkälän lammastila, Leivonmäen Kansallispuisto, Simolan kotiseututalo ja Karoliinan kahvimylly & kestikievari.
Röykkälässä emäntä Viola kertoo miten rygja-sukuisia lampaita kasvatetaan ja pääsemme näihin karvakavereihin tutustumaan myös lähemmin. Röykkälässä on lammastuotteiden suoramyyntiä ja matkailua.
Päivän liikunnallinen kohde Leivonmäen kansallispuisto on yksi Keski-Suomen neljästä kansallispuistosta. Puisto sijaitsee ent. Leivonmäen nyk. Joutsan Haapasuolla. Puisto on pinta-alaltaan 31 km2. Täällä ulkoilemme ja syömme retkieväät kodalla. Ota mukaan hyvät kengät ja ulkoiluvaatteet.
Kotiseututalo Simola on 1800-luvun piha rakennuksineen. Päärakennus on uusklassinen eli empire-tyylinen. Simolassa on noin 2000 museoesinettä ja mittava kotiseutuarkisto. Kohde on maakunnallisesti arvokas.
Karoliinan kahvimyllyn tarina on alkanut valtatien varrelle syntyneestä pienestä sinisestä konditoriakahvilasta. Sittemmin yritys on joutunut moottoritiemuutosten vuoksi siirtymään sijainnistaan ja nyt Karoliinan löytää Leivonmäen pitäjän keskustasta, yhteisestä liikehuoneistosta yhdessä Jukolan Juustolan kanssa. Kestikievarissa on konditorian ohella lounasravintola, suoramyymälä ja Jukolan näyttöjuustola. Nautimme täällä päiväkahvit ja voimme tehdä ostoksia.
Retki on tarkoitettu Paloma-kerhoihin osallistuville ja tämä on kevättalven päätösjuhla. Lisätietoja antaa osallisuuskoordinaattori Sirpa, puh. 044 248 7177, yhdistys.monikko@gmail.com.